Unilever-baas Paul Polman heeft de portemonnee getrokken. De Brits-Nederlandse
levensmiddelengigant koopt
zijn Amerikaanse branchegenoot Alberto Curver, die groot is in met name
haarverzorging.

De overnameprijs van 2,7 miljard euro liegt er niet om. Unilever betaalt in
verhouding fors meer dan een jaar geleden, toen het Sanex en Zwitsel van
Sara Lee kocht. Toen bedroeg het bod bijna tien keer het bedrijfresultaat,
nu bijna vijftien keer.

Groeimachine
Toch is de stap van Unilever begrijpelijk. Het Brits-Nederlandse voedings- en
verzorgingsconcern wil de omzet flink laten groeien. En dat lukt beter met
de verkoop van verzorgingsproducten dan met pindakaas of ijsjes. De
consument geeft elk jaar meer geld uit aan verzorgingsproducten, terwijl de
uitgaven aan voedsel gelijk blijven of slechts licht toenemen.

Maar om de divisie persoonlijke verzorging fors te laten groeien, heb je wel
marktkracht nodig. En in dat licht moet je de overname van Alberto Curver
zien, zegt analist Tom Muller van Theodoor Gilissen. "Alberto is sterk
in Noord- en Zuid-Amerika, waar Unilever nog niet zo groot is."

Met de overname koopt Unilever kortom niet alleen ‘omzet’, maar krijgt het ook
toegang tot de Amerikaanse en de snelgroeiende Latijns-Amerikaanse markten.
En dat maakt het Unilever makkelijker om strak de omzet ook op eigen kracht
te laten groeien.

Marge
En dan is er nog de brutomarge (EBIT). Die was in het derde kwartaal van het
gebrokenboekjaar 2010 bij Alberto Curver 15,8 procent; twee volle
procentpunten hoger dan de brutomarge die Unilever in het tweede kwartaal
van 2010 wist te realiseren.

Dit verschil is weer grotendeels toe te schrijven aan het feit dat Alberto
Curver zich op persoonlijk verzorging heeft toegelegd.

De consument geeft niet alleen jaar in jaar uit meer uit aan
verzorgingsproducten, ze betalen er ook grif voor. Het is voor de divisie
verzorging veel makkelijker om de omzet te laten stijgen en de marge gelijk
te houden, dan voor de divisies die sauzen en ijsjes en drank. Daar wist
Unilever de brutomarge vooral in stand te houden door fors in de kosten te
snijden, door onder andere de productie van Calvé-sauzen Tsjechië te
verplaatsen.

Lees ook:

Unilever koopt Amerikaans bedrijf

Analyse Jeroen de Boer: echte innovatie lastig voor
Unilever

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl